donderdag 17 september 2015

Start seizoen

En zo zijn we al halverwege september, wat vliegt de tijd toch voorbij! Ben nog een beetje aan het bijkomen van alle indrukken van Beleef Landleven. Wat een leuke ervaring is het geweest, en ondanks dat we een beetje buiten het superdrukke verkoop gebied zaten met alle kraampjes, ben ik drukbezocht door allerlei mensen. Bij toeval of heel gericht. Heerlijk om vragen te beantwoorden, om mede wolliefhebbers te ontmoeten en om mensen te inspireren. Veel mensen namen ook een visitekaartje mee met gegevens. Per mail komen de aanvragen voor spinles binnen, handig om weer even te updaten hoe dat zit:

Je kunt bij mij spinlessen volgen in dagdelen, op de
woensdag of donderdag, van 10.00 - 13.00 uur of
van 14.00 - 17.00 uur.
Kosten per dagdeel: € 60,--, inclusief alle materialen en huiswerkmateriaal, koffie/thee.
Een spinnewiel huren kost € 5,-- per week.
Je hebt normaal gesproken 3 dagdelen nodig om alle vaardigheden onder de knie te krijgen, dus drie opeenvolgende weken. Daarna kun je je eigen breigarens spinnen! Helemaal uniek, je hebt daar een gevoel bij dat niet te vergelijken is met wat je ervaart bij machinale garens! De nadruk ligt bij mij op het ervaren wat bij jou past, waarbij ik je graag een beetje uit je comfortzone til!
We starten met vuile schapenwol, zodat je altijd kunt werken met een voordelige schapenvacht, maar we werken ook met schone wol, gekleurde wol, we gaan kaarden met handkaarden en een molen, met dierlijke en plantaardige materialen, met fijne, groffe, gladde vezels. Je leert twijnen en Navajo twijnen, we hebben het over wassen en kleuren en over de basics van je spinnewiel.

Vaak komt de vraag voorbij: je kunt toch ook zelf leren spinnen, zonder les? Zeker kan dat. Mijn ervaring is echter, dat je een aantal 'dode punten' tegenkomt, die zó frustrerend zijn, dat je het niet in de vingers krijgt, en afhaakt. Dat is heel jammer, als je eenmalig investeert in goed leren spinnen, kun je levenslang plezier hebben van een heel brede, bevredigende hobby. Bovendien doe je iets goeds voor je lijf, want de manier waarop de verschillende lichaamsdelen bezig zijn bij het spinnen, vraagt om een bepaalde coördinatie, die er weer voor zorgt, dat er in de hersenen rustige golfpatronen ontstaan, die in de buurt komen van meditatie. Het totaalplaatje van de verbinding met het dier dat het materiaal leverde, de bewerkingen die jij dat laat ondergaan, waardoor uiteindelijk een draagbaar stuk ontstaat waar je jarenlang plezier van zult hebben is ongeëvenaard.

Woensdag 23 september om 10.00 uur begint de eerste cyclus van spincursussen weer, er is nog plaats, neem even contact op als het je aanspreekt (claudiaschothuis@planet.nl)

Hierboven zal ik nog wat foto's plaatsen van de laatste projecten, deze maand is het wat minder....
Ik verheug me alweer op de manden vol zaligheden die er nog liggen, nog wat Teddy Widder konijn en de merinovacht van Boerderij Blij Bezuiden wil ik toch vet gaan spinnen, het resultaat wordt erg mooi! Op Beleef Landleven nog een paar kleine zakjes proefmateriaal alpacawol meegenomen van fokkers die speciaal op vachtkwaliteiten fokken, het waskarwei weer geklaard, en nu kijken hoe de draad wordt! Bij mijn geliefde bekende alpacafokster nog een zak machinaal gekaarde, gewassen vacht meegenomen, kijken hoe die uitpakt. Mijn vingers worden nog steeds zwart als ik daarmee spin, dus hij is niet helemaal goed gewassen, alpaca is ook altijd zó vies, modderwater komt eraf!
Dan is het wassen ook heel intensief, alle bewerkingen maken het duur! En welke machinaal gesponnen alpaca ik ook probeer, het is nooit zo zacht als mijn eigen gesponnen wolletjes! Neusje van de zalm....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten