donderdag 8 mei 2014

Schering 2014

Het is weer feest! De alpaca-oogst is weer grotendeels binnen! Van de week mocht ik weer een keuze maken uit zakken vol heerlijke pracht aan alpaca jasjes. Ik heb gekozen voor de vachtkleuren waar ik bijna doorheen was, en een zwarte, heel langharige vacht, die zó zacht was, dat hij mee móest!
Dus nu snort het spinnewiel weer vrolijk, selecteer ik de vachten op beste kwaliteit, en kam ik plukjes, zodat er straks een zijdezacht en fluffy spinsel ontstaat. Deze kleuren hoeven niet te worden geverfd, ze zijn van zichzelf al zó prachtig, beetje mixen en matchen, en voilà!

Op slag werd ik verliefd op alpaca Pien, een donker gekleurd veulen. Ze beweren van alles over zwemmen met dolfijnen, maar ik weet zeker dat tijd doorbrengen met alpaca's ook helend werkt!
Ze keek me aan, vanonder haar ellenlange wimpers, drukte haar fluwelen neus tegen mijn hand, ah...
love is in the air! Mijn zelfbeheersing is enorm, ik leg mezelf aan kettingen om niet in de buurt te komen van de gedachte dat behalve spinnen, het zelf houden van alpaca's een optie zou zijn.
Nee, nee, nee, dat gaat allemaal af van de wolletjes tijd, ik kan Pien altijd bezoeken. Niet dat Pien te koop is, ze is opgegroeid met haar met de fles grootgebrachte broer en zusjes, die zó tam zijn, dat zij als vanzelfsprekend aannam dat deze tamheid normaal/wenselijk was. Dus ze is wild, maar fles-tam!De flesse-alpaca's worden dusdanig je kind als je ze opvoedt, dat je ze nooit meer kunt verkopen. Gelukkig maar! Nee, kippen en een hond is meer dan genoeg.

Ook op de spoel zitten allerlei groen tinten van Polwarth wol, een nieuwe lading Teddy Widder 'Melle', en alpaca in allerlei kleuren. Op de breinaalden zitten: 'Ibiza Treasure', Carribean Charm, Tender Temptation, Rays of Serenade en Abundant Abyss.

Buiten is de natuur heel overvloedig, licht en donkergroen, gele klaproosjes, azalea, roze en paarse clematis en een gazon vol madeliefjes.... word je heel blij van! Nog maar even flink genieten van de lichtgroene beuken, ongelooflijk hoe we van weids en ruimtelijk weer naar begrensd en omhuld zijn gegaan! De kikkervisjes worden al groot, nog geen pootjes, en onder het afdakje achter de slaapkamer is een vinkenpaartje druk hun 'muppets' aan het voederen, onooglijke frummeltjes met donspiekjes en enorme snavels, waar ladingen rupsen in gaan, dat ze niet stikken!
Met al dat voeren van de vogels, zingen ze wat minder hard, iedere dag heeft zijn eigen lied.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten