maandag 18 mei 2015

WoolLoves, Wolff, Wolboerderij en werken vanuit een groot hart...

Het Open Atelier van 6 mei was drukbezocht! Mensen vanuit heel Nederland, met een gedeelde passie of nieuwsgierigheid, kwamen kijken, voelen, ontdekken en delen. Het was gezellig en inspirerend, iedereen was vol aandacht, en er werden goede vragen gesteld, dat nodigt mij ook altijd weer uit diep in de materie te duiken.

Er zijn de laatste tijd vooral veel vragen over wol verven.

Ook per mail ontvang ik regelmatig verzoekjes voor workshops wol verven. Ik zoek de balans in wolwerkzaamheden, en probeer steeds te voelen wat daarin voor mij goed voelt qua tijdsbesteding. Mijn grote liefde is het maken van WoolLoves! En daarin zou ik mensen willen hullen. In wat er besloten ligt in elke WoolLove, aan tijd, aandacht, liefde en warmte.
Door het artikel in Landleven, beseffen mensen in mijn omgeving soms ineens hoeveel processen er doorlopen worden, voordat een WoolLove klaar is. Van vacht (diverse vezelsoorten) tot eindproduct ligt tussen de 35 en 40 uur werk. En ik begrijp dat de bedragen die ik vraag een flinke investering zijn, maar het is maar een kleine compensatie van wat je ervoor terug krijgt, voor wat erin verwerkt is. Voor de strengen wol geldt hetzelfde. Als mijn energie grotendeels wordt gebruikt voor het lesgeven, wat ik ook heerlijk vind, blijft er minder tijd over voor het stille werk, en daarom is er op dit moment nog geen ruimte voor kleur- of verfworkshops. Dat vraagt ook om een andere ruimte dan het atelier, verven doe ik in mijn eigen keuken, en ik wil mijn gezin ook niet teveel belasten met mijn hobby, soms lijkt het alsof alles in mijn leven om wol draait! Had ik maar niet De Wol(ff) moeten gaan heten! Wel toevallig...

Dit weekend zijn de merino schapen van wolboerderij Blij Bezuiden in Koewacht geschoren, en ik heb een vacht gereserveerd! Die ga ik snel wassen als hij binnen is, ben zó benieuwd naar de kwaliteit, ben dol op de zachte, fijne merinovezeltjes. Ondertussen ben ik aan het experimenteren op de kaardmolen van NouRo, en op hun handkaarden en spintol. Ze maken mooie artikelen voor een zeer aantrekkelijke prijs, een klein, Nederlands bedrijfje, ontstaan vanuit twee heren met een gedeelde passie, en een groot hart. Natuurlijk is de kwaliteit en jarenlange ervaring van de firma's Ashford en Majacraft fantastisch, maar alternatieven uit eigen land, een kans geven aan kleinere bedrijven, vind ik ook altijd prettig. Verschil moet er zijn!

Wat is de natuur heerlijk, alles barst open, de lichtgroene blaadjes worden langzaam donkerder, elke dag openen nieuw bloemen hun kelkjes. Heerlijk zonnig af en toe, en toch nog fris genoeg om elke dag opnieuw heerlijk omhuld te gaan in mijn geliefde WoolLoves, en zo snel weer aan het werk: nét een nieuwe omslagdoek afgemaakt, het begin kon je op de foto's van hiervoor al zien, en nu ben ik er één gestart in naturel alpaca tinten, afgewisseld met lichtblauw en turquoise, zó benieuwd wat dat weer zal worden...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten