zaterdag 1 juni 2013

Wolfeest

Heerlijk was het, vorige week zondag, een wolfeest! Vond het wel spannend, de eerste keer dat ik echt een groep vrouwen zou ontmoeten met dezelfde passie. En natuurlijk was het super, ik kwam ogen te kort, luisterde gretig naar de verhalen, en verwonderde me weer over de mogelijkheden. Spinnewielen gezien waar ik nog nooit van had gehoord, prachtig. Ik hou mezelf in toom, om me niet te verdiepen in de spinnewielen en hun 'karakters', want dat is weer een vak op zich, en ik moet het gewoon houden bij m'n oudje Louet, en bij mijn topper the Rose. Ik misbruik deze laatste behoorlijk, want vuile alpacawol spinnen is echt geen pretje voor het wiel. In no time verslijt elk metalen onderdeel waar de wol langs glijdt. Wat een kracht!
Er waren heerlijke dames in de mooiste zelfgemaakte creaties, en iedereen was zoet bezig met haar eigen passie. We probeerden nieuwe materialen uit, zoals bananenzijde en gerecyclede sari zijde, en sponnen met spindeltol en spindelwiel. Ik maakte weer een rolag van mijn eigen meegebrachte vezeltjes op het blending board, en toen de firma Woolness 's middags kwam, heb ik er toch maar één aangeschaft, het is een goede investering. Omdat je als het ware schildert met wol, combineer ik dan toch weer verschillende passies.

Toen het zonnetje doorbrak, werden de shetland schaapjes aan een pluksessie onderworpen, het zag er onaangenaam uit, maar het schijnt niet pijnlijk te zijn. Lekkere dotjes vette, grijze wol meegekregen, die er thuis natuurlijk direct aan moesten geloven, nu zijn het mooie draadjes geworden.

Heel geïnspireerd raakte ik van een Ierse sjaal, me sufgezocht naar een patroon daarvan later. Nu combineer ik verschillende patronen, met konijnen-/alpacawol, op groffe pennen dus dat wordt hééééél zacht en heel mooi! Ondertussen ook alweer een lekkere stapel witte alpaca gekamd, als ik een tweede spoel vol heb, kan ik eindelijk gaan twijnen, want dat moet licht-turquoise worden, ook een driehoekige sjaal.

Vorig weekend was het Pure Pinksterfair in Vaassen, bij Kasteel de Cannenburgh, daar stond 'mijn' Jeannette met haar liefste knuffelalpaca's Roxy en Ranger. Prachtige sjaals, truien, kinderslofjes en sieraden verkoopt ze. Volgend jaar met de open atelier-route mag ik bij haar komen spinnen, zodat mensen kunnen zien wat je kunt maken van haar wol. Mijn sjaals kan ik daar dan ook verkopen, je kunt ze toch eigenlijk alleen verkopen als je ze kunt aanraken, je moet er gewoon verliefd op worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten