woensdag 20 februari 2013

happy birthday

Heerlijke dag vandaag, stralend zonnetje en fris, en heel veel lieve wensen van al mijn geliefden! Vandaag het paarse sjaal project even vanuit de kas voortgezet, ja, het zonnetje scheen zo lekker, dus de stoute schoenen aangetrokken en in 't pyjamaatje in het glazen huisje gekropen. Deur open, anders heb je niets aan de UV-stralen! Op het moment staan er 4 breiwerkjes op de pennen, en aangezien het breitalent zeer beperkt is, worden het weer allemaal sjaals, die ik dan weer omtover tot een soort vestjes met wat eenvoudige steken. Lekker warm! In verschillende kleuren, foto's volgen.
Onlangs heb ik mensen benaderd die Teddy Widders fokken. Een hondachtige konijnesoort, qua gedrag dan.  En heeeeerlijk lang behaard. Ze moeten regelmatig worden gekamd en ja, daarbij verliezen ze hun pluizig wollig donzige haartjes. Je kunt ze amper voelen, zo zacht zijn ze. Ik had al eerder gewerkt met het afgeknipte haar van angorakonijnen, ook geweldig. Toen hoorde ik via een biodanza vriendin dat haar dochter een langharig Teddy Widder konijn had. Heel traject ingegaan van de aanschaf van zo'n schatje, de kinderen helemaal gek gemaakt, zodat ze echt dachten dat ze zo'n konijn wilden na het dramatische afscheid van de laatste cavia (kinderen zijn echt meesters in het hokken verschonen, je moet ze er alleen van overtuigen). Toch nog maar even op bezoek bij de Teddy Widder van tevoren. En oh, wat was hij geweldig! Maar: veel te veel aandacht nodig, en tenslotte ging het om de wolletjes. We hebben al een zeer aandachtvragend hondje, onze lieve Västgötaspets (spreek uit: westjeutaspets) Luna, zij kwam vóór mijn allesoverheersend wolhonger, anders was het nooit een gladharig exemplaar geworden natuurlijk!
Kortom: ik krijg nu de uitgekamde wolbolletjes van Nadia. Die zijn snel op, dus, commerciële fokkers benaderen! Maandag met de post een heel volle enveloppe konijnenwol gekregen. Alles uitgeplozen, helaas zijn dit merendeels heel korte vezels, dus amper te spinnen. Luna rent opgewonden rondjes om me heen, bij het ruiken van de konijnen, overal zoekend naar iets levends. Flinke niesbui, tja, ik zei het al: korte vezels!
Ik heb een kaardvlies gemaakt van merino lontwol gemengd met de korte konijneplukjes, maar da's toch geen succes. Ik kon er mooi mee naaldvilten, maar spinnen lukt niet. Volgende keer de iets langere vezels spinnen.
Van de konijnewol heb ik tot nu toe schattige vingerloze handschoentjes kunnen breien, en een kol. De kasten puilen inmiddels uit van de breisels en strengen wol, klaar voor de verkoop! Want hoe moeilijk ik er ook afstand van kan doen, alles bewaren gaat ook niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten