maandag 29 april 2013

Vachten alpaca's 2013

Ik kreeg vandaag een heerlijk bericht: de alpaca's worden deze week geschoren! Ik kan niet wachten, maar nog even geduld en ik kan weer mijn neus, handen en ogen verlekkeren aan deze schitterende wol! Jeannette verkoopt ook schitterende beertjes van alpaca 'bont'. Dat product blijft over als in Peru de dieren voor consumptie zijn gebruikt. In Peru is de alpaca een belangrijke overlevingsbron. Eerst wordt jarenlang de wol gebruikt, en uiteindelijk wordt het geslacht en opgegeten, de resten worden weer verwerkt tot knuffels en kleden. De cyclus van leven en dood. Ik eet zelf nog af en toe vlees, als mijn hele gezin zou instemmen met vegetarisch eten werd het dat, want ik moet wel mijn kop in het zand steken om dieren op te eten. Ik vind ze zó mooi en lief, en ik bedank ze wel als hun overblijfselen mijn lichaam voeden, maar het voelt toch beter om planten en zaden te eten. En melkproducten gebruik ik ook wel, en tja, om melk te produceren, moet een koe wél kalven....

 ongeveer 35 cm hoog, en ongelooflijk warm en zacht, helemaal natuurlijk

Het jaarlijkse bezoek aan Jeannette levert altijd veel nieuwe inspiratie. Zij staat op allerlei marktjes met haar dieren en spullen uit Zuid-Amerika. Mooie zilveren sieraden, plaids, knuffels, erg leuk. Ik ga me weer erg beheersen, voor mij is het slimmer om me te 'beperken' tot de vachten!

Dus nu is het tijd om de vachten voorraad weer helemaal na te kijken, wat heb ik nog precies, en welke kleuren kunnen er nog bij. Misschien moet ik ook maar eens op een marktje met wol-gerelateerde producten gaan staan met mijn mooie strengen. Dat verkoopt toch gemakkelijker dan sjaals!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten